Pripijeme si po korone ešte slovenským vínom?

Autor: Emil Macho | 25.3.2021 o 8:00 | Karma článku: 1,54 | Prečítané:  431x

COVID – 19 ovplyvňuje viac ako rok väčšinu oblastí národného hospodárstva, nevynímajúc ani poľnohospodárstvo či potravinárstvo. Nie je to však iba pandémia, ktorá tlačí tento sektor do kolien. Jedným z príkladov je aj vinárstvo.

Potravinová sebestačnosť je na Slovensku vďačná téma mnohých politikov. Dobre sa o nej hovorí a dobre sa počúva. Až pokým nepríde na lámanie chleba a na stôl sa predostrú fakty a čísla. Bolo by príliš jednoduché dávať všetko za vinu iba pandémii vírusu COVID - 19, aj keď tá predstavuje bezpochyby pre tento sektor poriadnu ranu.  Avšak musíme si priznať, že ani pred jej nástupom sme sa v oblasti potravinovej sebestačnosti nemali veľmi čím chváliť. Pandémia a s ňou spojené opatrenia iba zvýraznila žalostný stav niektorých oblastí nášho poľnohospodárstva a potravinárstva.

Jednou z nich je aj slovenské vinohradníctvo a vinárstvo. Aj napriek tomu, že sa naše vína pýšia zlatými medailami a vyhrávajú prestížne zahraničné ocenenia, ich produkcia z roka na rok klesá. A určite to nie je spôsobené nevhodnými klimatickými podmienkami. V roku 2000 sa na Slovensku vyprodukovalo 550 000 hektolitrov vína a mohli sme s hrdosťou tvrdiť, že sme až na 97 % v tomto segmente  sebestační. V roku 2018 sa pozitívne čísla radikálne znížili skoro až na polovicu. Údaje za minulý rok hovoria o sebestačnosti na úrovni 54 % a zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa tento negatívny trend mal v blízkej budúcnosti zastaviť. Práve naopak.

Nespochybniteľnou ranou pre slovenské vinárstvo je aj už spomínaná pandémia. V skladoch stoja vinárom ročníky 2019 a 2020, ktoré by za iných okolností boli ponúkané v hoteloch, reštauráciách, kaviarňach a na rôznych degustáciách alebo by sa kupovali ako kvalitné darčeky. Veľká časť z nich by reprezentovala Slovensko na prestížnych vinárskych súťažiach, ktoré nielen slovenskí zákazníci považujú za známku kvality. Súčasné vyhliadky v oblasti sektora HoreCa (hotely, reštaurácie, kaviarne) však nechávajú vinárom iba oči pre plač. Možno si poviete, že slovenské víno si bez problémov kúpite aj v obchode. Áno, ale iba časť z celého kvalitného slovenského repertoáru.   

V slovenských obchodoch predávame zo sto vín len 30 slovenských. Podľa prieskumu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory sa podiel slovenských vín na pultoch obchodných reťazcov už dlhodobo pohybuje na úrovni 50 %, čo je na dané podmienky a v súčasnej krízovej situácii žalostne málo. Treba si uvedomiť, že aj samotné správanie spotrebiteľov sa v krízových časoch mení. Začínajú šetriť a ešte viac siahajú po lacnejších produktoch.

Kombinácia negatívnych dopadov pandémie a dlhodobého zanedbávania segmentu vinárstva zo strany štátu môže mať v prípade mnohých vinárov až likvidačný dopad. V tejto oblasti sme v rámci štátnych podpôr premrhali roky a v čase pandémie pociťujeme dôsledky nesystémových krokov zo strany ministerstva dvojnásobne.

Takže sa pýtam, budeme si môcť po skončení pandémie ešte pripiť na zdravie kvalitným slovenským vínom?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PÍŠE LUBOŠ PALATA

Čo robiť, aby sa Babiš nevrátil ako prezident

Rizikom možnej antibabišovskej vlády je ODS a jej euroskeptické krídlo.


Už ste čítali?